
Ceramizator – rewitalizacja silnika
Nadbudowa i rewitalizacja metalu
Rozwój prac tribologicznych
CERAMIZATOR – innowacyjna technologia ceramicznomineralnych komponentów rewitalizujących powierzchnie metalu w procesach tarcia. Pod wpływem zjawisk i procesów fizycznochemicznych podczas tarcia w ruchu i na styku dwóch ciał stałych zachodzi proces stopniowej nadbudowy powierzchni metalowej. Niezwykle wytrzymała i twarda warstwa ceramiczno-metalowa o grubości (500-700nm) i niezwykle niskim współczynniku tarcia przywraca odpowiednią geometrię detalom silnika i mechanizmów.
Silniki spalinowe posiadają szereg zespołów w których dochodzi do tarcia stykowego. Tarcie to nazywamy także ślizgowym typu metal-metal które w wyniku dużych obciążeń czy też momentów rozruchowych jak i niedostatecznie dobrych właściwości olejów smarowych nie zawsze są całkowicie oddzielone filmem który często ulega zerwaniu. Konsekwencją tego jest zarówno fizyczne zużycie jak i namacalne straty mocy i pogorszenie sprawności. W uproszczeniu, istotą tego zjawiska jest: powstanie naprężeń na powierzchniach ciernych któremu towarzyszy uwalnianie dużej ilości energii cieplnej a w konsekwencji następuje niszczenie i zużywanie się mechanizmów. Jeśli jednak do obszaru tarcia zostanie wprowadzony specjalny materiał budujący o właściwościach naprawczych (rewitalizant) przekształca on powstałą energię w proces tworzenia trwałej i bardzo wytrzymałej powłoki o niezwykle niskim stopniu porowatości i wysokiej wytrzymałości na działanie bardzo wysokich temperatur.

Schemat przedstawia proces odbudowy istniejącej “wady”. Mikro struktura stali ma charakter porowaty. Posiada dużą ilość mikro defektów powstałych w wyniku uszkodzeń spowodowanych obecnością ciał stałych i codzienną eksploatacją. Aktywne cząstki Ceramizatora dostają się na powierzchnię roboczą wraz z lubrykantem w miejsca o dużej aktywności powierzchniowej.
Rozpoczyna się proces odbudowy w tzw. “węzłach tarcia” gdzie pod wpływem dużej emisji energii cieplnej powstają korzystne warunki do zachodzących procesów odbudowy. W tych warunkach atomy metali wykazują największą zdolność do wiązań z ceramiką która wychwytują i utrzymują materiał budulcowy w obszarach największego zużycia tworząc niezwykle silne i trwałe połączenia pomiędzy atomami.
W trakcie trwania procesu rewitalizacji dochodzi do wypełnienia wad i zarysowań aktywną ceramiką. Zanika sfera zwiększonej aktywności a procesy energetyczne ulegają stabilizacji. Narastanie powłoki ustaje kiedy zostanie przywrócona geometria detalom silnika i mechanizmów.
W procesie dyfuzji chemicznej finalnie powstaje niezwykle twarda i wytrzymała heksagonalna powłoka ceramiczna o niezwykłych właściwościach. Niezwykle niski współczynnik tarcia dla nowej powłoki i doskonała zdolność do przewodności cieplnej są cechami dla materiałów niezwykle pożądanych w procesach przeciwdziałaniu zużyciu.
W efekcie tarcie można zredukować, co automatycznie przekłada się na wydłużenie pracy wszystkich części pojazdu. Stosowanie preparatu ma wpływ na polepszenie struktury krystalicznej siatki metalu. Warstwa wierzchnia zostaje utwardzona i wypełniona a ich trwałość wydłuża się kilkukrotnie.

Rozwój prac w dziedzinie tribologii i z wiązany z nim potencjał rewitalizacji mechanicznej wpłyną na zmianę postrzegania obsługi, regeneracji i zabezpieczenia pojazdów i maszyn. Technologia Ceramizator umożliwiła chemiczną metodę odnawiania i przedłużenia życia mechanizmów.
Wynikiem rewitalizacji na powierzchniach pracujących elementów tworzy się nowa powłoka dobudowująca i przywracająca prawidłową geometrię części silnika. Powstała powłoka posiada szereg unikalnych właściwości:
- dużą twardość przekraczającą > 800 kg/mm2
- bardzo niski współczynnik porowatości (Ra < 0,04 mikrona)
- doskonałą przewodność cieplną i odporność na wysokie temperatury ponad < 1200 °C
- wysoką odporność na korozję
- kilkukrotnie dłuższa wytrzymałość i żywotność mechaniczna
Pamiętaj że nawet najlepsze oleje silnikowe nie są w stanie całkowicie zabezpieczyć twój silnik, właśnie dlatego coraz więcej fachowców oraz konstruktorów poleca specjalistyczne dodatki ceramiczne do olejów które skutecznie zabezpieczają mechanizmy w przypadkach niewłaściwego smarowania.
Powierzchnia bez Mihel Ceramic Oil

Powierzchnia z Mihel Ceramic Oil
po 150 motogodzinach pracy

CERAMIZATOR dodatek do oleju, redukuje tarcie oraz zużycie w silniku. Dzięki zawartości nano cząsteczek ceramiki wypełnia mikro nierówności metalu oraz nie dopuszcza do kontaktu współpracujących powierzchni mechanizmów. Preparat pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia, jakie panuje w silniku. Wygładza i rewitalizuje metalowe elementy mechaniczne silnika. Zapewnia ochronę silnik na 100 000 km. Dzięki działaniu mechanicznym i wykorzystaniu energii tarcia do wygładzenia i nadbudowania uszczerbków, rys i defektów w silniku pozwala w pełni odzyskać sprawność silnika i jego mechanizmów. Proces pełnej ceramizacji i odbudowy zachodzi po przejechaniu 1.500 kilometrów. Natomiast pierwsze efekty są zauważalne znacznie szybciej. Tuz po zastosowaniu można zaobserwować cichszą i równą pracę silnika. Wzrost mocy i niższe zużycie paliwa.
Właściwości:
- Redukuje zużycie paliwa na skutek poprawy sprawności silnika i obniżenia współczynników tarcia.
- Obniża zużycie oleju silnikowego, przywracając prawidłową geometrię mechanizmom.
- Przywraca osiągi silnika, powodując wzrost mocy i momentu obrotowego.
- Ułatwia rozruch silnika i eliminuje całkowicie suchy start, zapewniając ochronę nawet przy braku filmu smarnego.
- Chroni środowisko za sprawą redukcji emisji dwutlenku węgla i szkodliwych substancji będących efektem spalania.
- Regeneruje i rewitalizuje powierzchnie metalu, tworząc ochronną, wytrzymałą warstwę ceramiczną.
- Jest kompatybilny ze wszystkimi silnikami benzynowymi i Diesla. Może być stosowany do każdego oleju.
Pomiary ciśnienia sprężania:
Dnia 18.10.2020 przy przebiegu 235 350 km przed aplikacją Ceramizatorów dokonano pomiarów ciśnienia sprężania.
Dnia 06.11.2020 przy przebiegu 237 214 km po 1864 km od aplikacji Ceramizeratorów (2 dozy do silnika i 1 doza do skrzyni biegów) dokonano pomiarów ciśnienia sprężania.
Testowanym autem był:
Ford Focus Mk1 1.4 16V Zetec
Pomiar drugi:
Wykresy:
Źródło: https://ceramizator.pl